دانش مراقبت از پوست (قسمت اول)

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ مقالات

دکتر زهرا یادگارفر

دانش مراقبت از پوست (قسمت اول)


پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین اعضا بدن است. این عضو علاوه بر موثر بودن در حفظ زیبایی، اولین راه ارتباط با محیط و موثرترین محافظ خارجی بدن می باشد. به دلیل نقش حیاتی پوست در سلامت بدن، ما باید به صورت مستمر و مرتب آن را  مورد مراقب های ویژه قرار دهیم.

شما مي‏توانيد با رعایت نکات زیر، آگاهی و مهارت خود را در زمینه مراقبت از پوست و اجزا آن افزایش دهید و پوستی سالم و با نشاط داشته باشید.

 

۱-تغذيه صحيح:

رژيم غذايى سالم سرشار از ميوه ها و سبزى ‏هاى تازه، غلات، آجيل، ماهى و غذاهاى غنى از ويتامين هاى A, B, C ,E و آنتى اکسيدان ها، از الزامات اساسى در حفظ سلامت و شادابى پوست مى باشد. مصرف به اندازه ى ويتامين‏ ها، به جوان ‏شدن، ترميم بافت ها، توليد کلاژن، مرطوب شدن و لطافت پوست کمک مى ‏کند. تا حد امکان از غذاهاى طبيعى استفاده‏ كرده و از مصرف غذاهاى آماده و فرآورى شده خوددارى نماييد.

 

٢-خواب كافى:

طبق مطالعات انجام شده افراد بالغ به طور متوسط به ٨-٧ ساعت خواب شبانه نياز دارند.

در كوتاه مدت، خواب كافى و منظم، با كاهش استرس و رفع خستگى و كاهش انقباض عضلات، موجب آرامش و شادابى صورت و كاهش خطوط آن شده و پوست شفاف تر و جوان تر به نظر مى رسد.

در دراز مدت خواب کافی شبانه سبب تنظیم متابولیسم بدن شده و موجب دفع مواد زاید و سمی از عضلات، کبد و پوست مى شود و علاوه بر سلامت پوست، اثرى محافظت كننده در برابر ابتلا به بيمارى هاى قلبى و ديابت دارد.

در كوتاه مدت، خواب ناكافى و در ساعت هاى نامنظم شبانه روز، موجب بروز آثار خستگی روی پوست می شود.

 كم خوابى در دراز مدت باعث افزايش استرس شده و متعاقب آن شاهد تيرگى دور چشم، ايجاد چين و چروك هاى زودرس و شلى پوست خواهيم بود.

تهیه و تنطیم: دکتر زهرا یادگارفر